تحقق رشد ۶.۸ برابری تجارت الکترونیکی در ۳ سال گذشته

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، حجم معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۸ از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک، ۴۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد که این رقم نسبت به سال ۹۷ با رشدی معادل ۱۰۳ درصد مواجه بوده است. این مرکز با ارائه گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی در سال ۹۹، اعلام کرد حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی اکنون به یک‌هزار و ۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال گذشته حدود ۱۶۰ درصد رشد داشته است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سال ۹۷ ارائه گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی را آغاز کرد. در گزارش ابتدایی که شهریور ۹۸ منتشر شد، ارزش اسمی تجارت الکترونیکی به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم ۱۵۹ هزار میلیاردی سال قبل، رشد ۳۰ درصدی قبل را نشان می‌داد.

در چهار سالی که گذشت، تجارت الکترونیکی با رشد ۶.۸ برابری مواجه شد. هر چند تاثیر کرونا بر رشد تجارت الکترونیکی بی‌تاثیر نیست اما باید به این نکته توجه کرد که توسعه شاخص‌هایی زیرساختی که در دولت تدبیر و امید رخ داد، باعث شد در شرایطی که اغلب صنایع با رکود مواجه بودند، تجارت الکترونیکی به عنوان بخش نوپای اقتصاد، با قدرت پیش برود و سهم خوبی را از بازار کسب کند.

بنابر آخرین گزارش‌هایی که از سوی این مرکز ارائه شده، اکنون تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشور به ۵۹ میلیون و ۳۶ هزار نفر رسیده که ۷۱ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. ضریب نفود اینترنت ۱۱۳ درصد است که نسبت به میانگین آسیا و میانگین جهانی تقریبا رشد ۲ برابری داشته است.

ضریب نفوذ تلفن هوشمند در سال ۹۸ در کشور ۵۴ درصد بود که اکنون با رشد ۲۸ درصدی به ۶۹ درصد رسیده است. تعداد کاربران تلفن همراه هوشمند اکنون بیش از ۵۸ میلیون نفر در کشور است.

علاوه بر زیرساخت‌هایی مانند دسترسی به اینترنت و ضریب نفوذ، اکنون ۵۹۰ هزار عنوان گواهی امضای الکترونیکی نیز صادر شده است که این مهم نیز گامی بلند در حوزه تجارت الکترونیکی به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش نسبت اسمی ارزش تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت از سال ۹۸ با رشد ۶۷ درصدی مواجه شد و از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد رسید. نسبت حقیقی ارزش تجارت الکترونیکی نیز در ۲ سال گذشته با رشد ۷۹ درصدی از ۱۴ صدم به ۲۵ صدم درصد رسید.

ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی نیز از سال گذشته رشد ۸۳ درصدی را تجربه کرد و از ۸۷۰ هزار میلیارد تومان به یک‌هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسید.

تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در سال ۹۸ به سه هزار میلیارد تومان رسید که متوسط مبلغ هر تراکنش ۳۴۷ هزار تومان بود. از این مقدار تراکنش، مجموع ۳۲۹ هزار میلیارد تومان در محل یا از طریق سایر روش‌های پرداخت و ۷۶۸ هزار میلیارد تومان نیز از طریق پرداخت در محل انجام شد.

به گزارش ایرنا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در ایران با توجه خاص به توانایی‌های بخش خصوصی و برای دستیابی به اهداف موردنظر، به‌موجب ماده ۸۶ قانون تجارت الکترونیکی مصوب مجلس شورای اسلامی در وزارت صمت تشکیل شد. این مرکز از تجمیع مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات، مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه و کمیته ملی ادیفاکت تشکیل شده است.

تحقق رشد ۶.۸ برابری تجارت الکترونیکی در ۳ سال گذشته

دادلیکو

درباره ی nhjkgfs52893

مطلب پیشنهادی

عرضه مرغ در خارج از شبکه توزیع کشور به حداقل رسیده است

به گزارش ایرنا، جمشید گل‌پور روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی نحوه ثبت اطلاعات گوشت مرغ درسامانه جامع تجارت وسامانه رهگیری …